טיפוס 2 בעבודה
שאיפה להתחבב על הזולת ולהתחבר לצרכיו, תוך ניסיון לתמרן בין אינטראקציות יומיומיות.
טיפוסי שתיים הם מנהלים הקשובים לצורכי אנשי הצוות. רווחתם של הכפופים להם חשובה בעיניהם לא פחות מהשלמת המשימה. יש להם צורך במעורבות רגשית ובמערכות יחסים חמות בעלות משמעות עם הזולת. הם ינהלו מערכות יחסים תומכות עם עובדיהם וימצאו עצמם, לא פעם, בעמדת היועץ. לעיתים, הם עלולים להיקלע לקונפליקט בין הצורך להציב גבולות נדרשים בתחומי המשימה והארגון, לבין הצורך לא לפגוע ברגשות הזולת וביחסיהם עמו, למצוא חן ולרצות.
יחסי האנוש, השמחה והאנרגיות החיוביות של טיפוסי שתיים, הינם נכס במקום העבודה. הם בעלי יכולת ונכונות לתמוך ולסייע לעמיתים, ממונים וכפיפים. טיפוסי שתיים רגישים לאקלים הארגוני ולמערכות היחסים במקום העבודה ומכוונים ליצירת הרמוניה אנושית סביבם, יותר מאשר לנושאים טכניים ונתונים "יבשים". ערנותם לצורכי הסובבים, גם אם אינם גלויים על פני השטח, מאפשרת להם להציע תמיכה ועזרה עוד בטרם התבקשו לכך. טיפוסי שתיים משתדלים להימנע ממצבי עוינות ומנסים לחתור לשיתוף פעולה ע"י הגשת עזרה, ייעוץ, מתן אוזן קשבת והבעת תמיכה. הם נחמדים, אדיבים, חמים, מחמיאים ומשקיעים מאמץ כדי לגרום לזולת להרגיש טוב עם עצמו.
טיפוסי שתיים פועלים היטב בתחום שירות הלקוחות. הם מגלים יחס אישי (לעיתים אף מעבר לצו התפקיד), אדיבים וקשובים לצורכי הזולת. טיפוסי שתיים משמשים, במקרים רבים, כיד ימינו של הבוס הגדול, כאנשי סודו, כעוזרים אישיים ומנהלי יומן הפגישות.
טיפוסי שתיים הינם עובדים מצוינים במידה ומוקירים את פועלם ולא לוקחים את עזרתם כמובן מאליו. למרות שלא יבקשו יחס מיוחד וידחו עזרה כאשר תוצע להם, חשוב להם להיות במרכז תשומת הלב ולזכות בהתייחסות אישית, חמה ומעריכה. יותר משהם רוצים בתמורה חומרית, הם זקוקים לחוש כגורם חשוב וכמשאב נחוץ בעולמו של הזולת, כאנשי מפתח משמעותיים במיוחד. כאשר תפקידם מקבל גוון אישי ומשמעותי בעיני זולתם, הם מעניקים עזרה ללא סייג (ובמידה רבה מגדירים את גם ערכם דרכו).
לאורך זמן, המכוונות לצרכי הזולת וחוסר תשומת לב מתמשך לצרכים שלהם, לצד הקושי לסרב לבקשות ופעלתנות היתר המאפיינת אותם, עלולים להביא את טיפוסי שתיים לשחיקה, לאפיסת כוחות ו"להתרוקנות". במקרים בהם הם חשים מנוצלים, הם עלולים להגיב בתוקפנות הנובעת מתחושת קורבנות. זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהתחשבנות על כמות הנתינה שלהם לעומת המעט שקבלו בתמורה. כאשר המאמצים של טיפוסי שתיים אינם זוכים להוקרה, כשעזרתם נדחית או לא נתפסת כ"מצילה", או לחילופין, כאשר נמתחת עליהם ביקורת – הם נפגעים עד עמקי נשמתם ועלולים להגיב באופן רגשני, דרמטי ואף היסטרי.
איכויות אפשריות
- אנשי צוות נהדרים: מסייעים, תומכים, משתפי פעולה וחרוצים.
- חיוביים, אופטימיים ונעימים.
- בעלי מיומנויות תקשורתיות בינאישיות גבוהות – מסוגלים ליצירת קשרים וחיבורים מהירים.
- תורמים לאווירה חברתית נעימה ולפעילויות מגבשות.
- קשובים לצורכי הלקוחות ונחשבים כנותני שירות איכותיים במיוחד.
- בעלי יכולת דיפלומטית ותמרון בין בעלי תפקידים בארגון.
- מכווני אנשים: קשובים ותומכים באנשיהם.
- בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה – ערניים לניואנסים הדקים הקיימים במערכת הפנימית של יחסי האנוש בארגון.
- יודעים להתקרב לאנשי מפתח לצורך קידום משימות ומטרות.
מהמורות אפשריות
- ממהרים לסייע במקום לאפשר לזולת להגיע לפתרון עצמאי.
- לעיתים, לא ממוקדים ולא בטוחים ברצונם, משדרים הססנות מסוימת.
- בעלי צורך מתמשך באישורים, הערכה, הוקרה ותשומת לב.
- מתקשים לשתף פעולה עם אנשי צוות שאינם חמים ולבביים.
- לעיתים מפריזים בהשפעתם ("לא יכולים בלעדיי").
- בעלי נטייה לרגשנות, הצפה רגשית ודרמה.
- עושים שימוש בחנופה ובמניפולציה כדי להשיג מבוקשם, או את חברתו של הזולת.
- מתקשים לומר "לא" ולהציב גבולות ברורים.
- עלולים לפתח תחושת "מגיע לי", "אני טוב מאחרים" ותחושת התנשאות.
- אינם ערניים לצורכיהם הפיזיים והנפשיים, נוטים להזניחם עד כדי התשה.
- עלולים להיקלע לקונפליקט בין מימוש צרכיהם לבין הצורך לשאת חן ולרצות.